Lęki nocne – wybudzanie się dzieci w nocy. Jak sobie z nimi radzić?

Lęki nocne mogą pojawiać się u dzieci przedszkolnych. Jednak u niemowląt w wieku 18 miesięcy też są możliwe.

Jak to wygląda?

Widok rzucającego się malucha, może być niepokojący dla rodziców, tym bardziej jeśli towarzyszy temu głośny płacz lub krzyk. Dobra wiadomość jest taka, że nocne lęki są bardziej przerażające dla rodziców niż dla samego dziecka. Najprawdopodobniej rano maluch nie będzie ich pamiętał. Niemowlęta i dzieci w końcu z tego wyrastają, ale do tego czasu warto wiedzieć, co można zrobić.

Lęki nocne występują podczas snu głębokiego, czyli w pierwszej połowie nocy. Mogą trwać kilka do 45 minut.

Objawy, które mogą świadczyć o lękach nocnych:

  • krzyk
  • rzucanie się i niepokój
  • otwarte, szkliste oczy
  • przyspieszone bicie serca
  • szybki oddech
  • brak reakcji na próby uspokojenia oraz pocieszenia dziecka

U kogo występują najczęściej?

Ataki lęków są typowe dla małych dzieci, ponieważ znacznie więcej czasu spędzają one we śnie głębokim niż dorośli. To najczęściej dzieci w wieku przedszkolnym od 3 do 4 lat. Jednak mogą one  pojawiać się również u dzieci do około 12 roku życia. Do tego czasu powinny ustąpić, ponieważ dziecko osiąga wiek nastoletni, a wtedy jego układ nerwowy jest już lepiej rozwinięty.

Codzienne życie dziecka jest pełne stymulacji. Wiele rzeczy jest nowych i ekscytujących, a ich ośrodkowy układ nerwowy (OUN) wciąż się rozwija. Ilość docierających bodźców może wpływać na pobudzenie OUN.

Co wpływa na zwiększone ryzyko wystąpienia leków nocnych u dziecka:

  • choroba
  • przyjmowanie niektórych leków
  • przemęczenie
    stres
  • słaba jakość snu

Co robić?

Nigdy nie budź swojego dziecka. To może je zdezorientować i znacznie utrudnić ponowne zaśnięcie. Jest to trudne, ale to najlepsza rzecz, jaką można zrobić.

Upewnij się, czy w łóżeczku dziecka nie ma przedmiotów, które mogłyby zrobić mu krzywdę.

Ogranicz stres u dziecka.

Pilnuj regularnych pór zasypiania.

Wprowadź drzemki w ciągu dnia – są one normalne u mniejszych dzieci, u starszych dzieci warto wprowadzić 20-30 minutową drzemkę.

Ogranicz stymulację ok.60 minut przed snem – wyłacz tv, głosną muzykę oraz zabawki.

Podczas gdy lęki nocne mogą być stresujące, w niektórych przypadkach wręcz przerażające dla rodzica, zazwyczaj są nieszkodliwe dla dziecka. Jeśli uważasz, że ich nocne cierpienie może być spowodowane czymś innym, porozmawiaj z pediatrą, który prowadzi Twoje dziecko.


Źródło: pixabay.com

Źródło:

https://kidshealth.org/en/parents/terrors.html

https://www.dzieckoizdrowie.pl/dziecko-zdrowe/leki-nocne

0 0 Głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Zobacz wszystkie komentarze